27 november avontuur met Stingrays en Haaien

27 november 2015 - Anna Bay, Australië

27 november. Bezoek aan Haaien en Stingrays.
Vandaag gaan we op zoek naar een ander stekje een andere camping waar we voor een paar dagen gaan staan. Maar eerst willen we haaien zien en rijden naar Irukandij Shark Et Ray Encounters in Port Stephens. Hier kun je zelf ervaren hoe het is om met Haaien en Singrays samen in het water te zijn. Je kunt ze voeren en aaien. Niets voor mij ik ga niet met die beesten het water in. Johan en Ursula twijfelen maar gaan het avontuur aan. Ik ben hun fotografe voor dit avontuur. Zij krijgen een wetsuit en waterschoenen en gaan zich omkleden. Er komen nog drie bezoekers bij voordat zij begeleid worden naar het eerste basin met Stingrays (Roggen) en haaien. Deze Stingrays zijn groot maar niet super groot. Er zwemmen kleine donkere Haaien tussen deze Stingrays Johan en Ursula  gaan het water in en krijgen een stok met een knijper aan het eind van de stok. Hier worden stukjes vis tussen gestopt zodat zij de haaien en Stingrays kunnen voeren. Door de gids wordt van alles verteld maar zowel Johan als Ursula hebben al hun aandacht nodig om op hun hoede te zijn en kijken alleen naar wat er rond hun heen zwemt. Na een tijdje  zijn ze wat gewend en gaan zij naar het volgende basin. De gids vraagt aan mij of ik ook wil voeren en ze wil aanraken maar dat vind ik niet nodig en blijf mooi aan de kant staan toekijken. Het is niet mijn ding het is voldoende om er naar te kijken. In het volgende basin zitten wat grotere Stingrays en grotere haaien. Er komt nog een klein groepje aansluiten en met zijn allen moeten ze langs de kant in het water gaan zitten. De gids laat een Stingray vlak langs ieder zijn gezicht gaan. Brr het ziet er langs de kant indrukwekkend uit. Een aantal leuke foto's kunnen maken. Naast dit basin zitten twee kleine haaitjes in een aparte bak zij zijn ongeveer 11 weken oud. Nu nog schattig om te zien maar als ze volwassen zijn kunnen zij ongeveer een tot twee meter lang worden. Vrouwtjes haaien worden groter dan de mannetjes in ieder geval de grauwhaaien. Het maakt niet uit of ze in gevangenschap leven of in de natuur. De groep verplaatst zich naar het volgende basin hier zitten weer hele andere soorten Roggen. Zij gaan allemaal op de bodem zitten de roggen verplaatsen zich over hun benen en komen erg dicht in de buurt van het gezicht. Ik denk nogmaals blij dat ik niet in dat basin zit. Je mag ze alleen aan de bovenkant aanraken aan de onderkant pakken ze het voedsel beet dus niet handig om daar je vingers te houden. Het is wel mooi om te zien dat iedereen zich iets meer op zijn gemak begint te voelen. Er is een rog die er nogal eng uit ziet we moeten nog op google opzoeken wat voor soort Rog dit is. De groep die later was aangesloten waren wat luidruchtig zodat we niet alles konden verstaan wat de Gids vertelde. Nu nog het laatste basin in hier zaten hele grote haaien. Er was een net gespannen waar je achter moest blijven staan. Het net was niet zo goed gespannen waardoor er soms een haai onderdoor wilde zwemmen.Je stond achter het net in het water en kon ze aanraken. Hiervoor had iedereen handschoenen gekregen dit om de haaien niet te beschadigen en waarschijnlijk ook om jezelf te beschermen het blijven gevaarlijke dieren. Het was vanaf de kant een mooi gezicht maar om hiervoor het water in te gaan dat liet ik liever aan de andere over. Na Jaws gezien te hebben en de films met zo'n kooi waar je in kan zitten om naar haaien te kijken hoeft het van mij niet meer. Genoeg beelden van Haaien die angstaanjagend zijn. Hier zijn de haaien het gewend anders laten ze je niet in de basins want ze zitten niet op ongelukken te wachten. Nou ik heb genoeg gezien en de groep komt uit het water en kunnen zich om gaan kleden. Nog even langs de souvenirs  en daarna weer op weg. Johan en Ursula zijn nog onder de indruk van hun avontuur. We gaan op zoek naar een camping Johan wil eigenlijk de rest van de tijd op een plek blijven. Maar als het tegenvalt zit je er aan vast. Dus kiezen we een middenweg en blijven we drie nachten op de camping Hollidays One Mile Beach. Het klinkt goed en bekijken de camping. Het is niet helemaal wat we er van verwachten maar we zullen ons zeker vermaken.  Er is een klein strandje dat er weer anders uitziet dan bij de vorige camping . De rest van de camping bekeken daarna zijn we in de camper gestapt en gaan de omgeving verkennen en kijken waar we  kunnen gaan paardrijden. Dit lijkt Johan wel wat hij heeft dit al eens vaker gedaan en staat bij hem nog op zijn to do lijstje .We gaan informeren  en al snel wordt er besloten om zaterdagmiddag dit te gaan doen. Ik heb zo mijn bedenkingen want je zit wel erg hoog op de rug van het paard. Ik begin net een beetje mijn hoogtevrees te overwinnen na al dat klimmen in de bergen. We moeten zaterdag bellen om een tijd af te spreken ha ik heb nog een uitvlucht. We rijden het dorpje weer in om wat boodschapjes te doen. We kijken wat rond of we vanavond ergens kunnen gaan eten. Er is een tentje waar ze de lekkerste vis hebben van heel Anna Bay. Daarna rijden we langs de kust en stappen bij een strandje Birubi Point uit waar tevens grote uitgestrekte duinen zijn. We staan net aan de andere kant van deze duinen. Het is evengoed een mooi plekje het water komt tot aan de opgang van het strand. Na een tijdje te hebben gekeken gaan we verder richting Boat Harbour. We stappen uit bij een parkeerplaatsje en wat we hier zien is echt niet te beschrijven. Grote rotspartijen waar je een geweldig uitzicht hebt. Maar waar vooral de golven een geweldig schouwspel bied met grote kracht worden de golven op de rotsten gebroken en spat het water meters hoog de lucht in. Het wordt helemaal wit van het schuim dat het water opblaast. Ik heb het proberen te filmen en natuurlijk een aantal prachtige foto's van gemaakt. Ursula heeft met haar camera hetzelfde gedaan met een nog beter resultaat. Dit kan je alleen maar zien in films wij komen op plekken waar niet veel mensen zullen komen omdat dit niet in folders wordt aangegeven. Wij zijn bevoorrecht om dit te mogen ervaren. We worden steeds weer in het natuurgeweld getrokken en krijgen geen genoeg van wat we hier zien. Natuurlijk moeten we ook weer een keer terug tot mijn verbazing zijn we binnen 10 minuten weer terug op de camping dus als we willen kunnen we nog een keer terug gaan. We zetten de camper op zijn plaats en Johan en Ursula gaan nog even douche na hun zwempartij met de haaien stinken ze naar vis. Net buiten de camping zit er ook nog een eettentje en besluiten vanavond hier maar te gaan eten anders moeten we weer met de camper op pad. Het is te ver om naar het dorp te lopen. We hebben heerlijk gegeten wederom vis. Het was prima maar de heerlijkste vis hebben we aan het begin van onze reis gegeten in de beachclub. Verder hebben we niets meer op het programma staan en besluiten nog wat aan onze verslagen te gaan doen. Helaas geen internet wat voor mij wederom betekent dat de foto's niet meelopen en weer heel veel tijd gaat kosten om alles bij te werken. Morgen een nieuwe dag het weer is wat minder aan het worden al twee dagen geen strand weer. We moeten andere plannen gaan maken om de dagen te vullen. Dat gaat zeker lukken want onze creativiteit heeft ons nog niet in de steek gelaten.