27 oktober Jenolan Caves

27 oktober 2015 - Blue Mountain, Australië

Dinsdag ochtend na eindelijk een goede nachtrust was iedereen weer fris en fruitig om aan een nieuw avontuur te beginnen. Is dan eindelijk die jetlag over? Na een kop koffie/thee en uitgecheckt te zijn konden we weer verder. Hier is alles groot en de afstanden zijn dus ook groot die je hier aflegt. Na een tijdje rijden en wederom genoten van alles wat je onderweg tegen komt. Zo zijn de huizen heel verschillend. De meeste huizen hebben twee verdiepingen en een golfplatendak.Zodra je binnenkomt sta je gelijk in de woonkamer. Waar wij verblijven is dat ook zo. Vaak hebben alle huizen een overdekt terras dit kan zowel aan de achterkant als aan de voorkant zijn. De wijken hebben geen stoep voor de deur maar gras en de krantenjongen gooit net als dat je op tv in films weleens ziet de krant voor je deur. Zo dat was even wat indrukken die ik heb opgedaan  tijdens het verblijf bij deze lieve familie. Gastvrij en vol belangstelling en aandacht het is echt een warmbad waar je in komt. Maar van het warme bad gaan we toch de Jenolan Caves bezoeken. Hier aangekomen was het tijd om een laat ontbijt te nuttigen op een lege maag de Caves in is geen goed plan. Het is koud en regenachtig weer toch iets te weinig kleding aan. Dikke trui was lekker geweest maar goed een beetje bewegen op en neer springen is een prima alternatief. Na overleg welke Cave we in zouden gaan want er waren verschillende die bezocht konden worden. Besloten we de Lucas Cave  te bezoeken dit is een grot met ruim 900 treden. De gids die ons begeleiden kon prachtig vertellen over deze grot. Prachtige ruimtes in de grot bewondert en ervaren wat de mensen die hier als eerste geweest waren moeten hebben gevoeld. Zo werdt er in een van de kamers muziek opgezet omdat de akoestiek geweldig is in deze ruimte. Dat was ook zo. Er werdt gevraagd of iemand goed kon zingen om zelf te ervaren hoe mooi het zou klinken. Helaas niemand had de moed om dit te doen of er waren geen zangers in de ruimte. Je mocht nergens aankomen dan alleen de leuningen die je door de grot begeleiden. Natuurlijk logisch omdat je de natuurlijke elementen zou verstoren. Er is in de loop der tijd veel meegenomen van de kristallen die daar waren. Gelukkig zijn ze op tijd hier mee gestopt zodat er veel bewaard is gebleven en waar nu heel veel mensen van kunnen genieten. Echt prachtig je raakt niet uitgekeken. In de grot was het warmer dan daarbuiten. Na de rondleiding zijn we nog een route gaan lopen die ons buiten  de grotten fantastische inkijkjes gaf in het ontstaan van de grotten en zijn natuur. Wederom velen treden beklommen dit is een goede voorbereiding voor ons avontuur in de outback. Omdat we nog zeker drie uur moeten rijden voordat we thuis zijn heb ik snel wat foldermateriaal gevraagd voor mijn plakboek. Rustig aan richting huis ook nu weer genieten van alles wat er in de omgeving te zien is. Op de terugweg nog even een pitstop voor de nodige  cafeïne en ook maar even de pinautomaat geplunderd daarna  zijn we verder gereden.  Eindelijk terug wel wat vermoeid maar nog tijd en zin om wat in mijn plak boek te zetten. Woensdag staat Sydney op het programma.

1. Marlies:
    28 oktober 2015