10 november dagje Whitesunday Islands

10 november 2015

10 november. Whitesunday Islands
Vandaag zijn we vroeg opgestaan omdat we om 7.30 uur bij de haven moeten zijn.
We drinken voordat we weg gaan nog even koffie maar voor het ontbijt hebben we geen tijd. Dat geeft niet omdat we vandaag goed verzorgt worden op de cruise die wij gaan maken. Met de camper naar de haven gereden omdat dit goedkoper is dan met de bus ( echte Hollanders). Nee hoor we moeten na onze trip nog wat boodschappen doen voor de volgende dag en dan is het handig dat dit gelijk in de camper opgeborgen kan worden. We staan op tijd op de afgesproken plek maar het duurt nog even voordat er iemand van de crew ons op komt halen en mee neemt aan boord van de Southern Cross een zeilboot van ongeveer 18 meter. Waar we de vorige keer met zijn drieën de enige gasten waren gingen er nu 22 gasten mee. Jong en oud en wederom van verschillende nationaliteiten. Dit keer was ik de enige Nederlander aan boord. De kapitein en zijn twee bemanningsleden stonden geheel tot onze beschikking om er een fantastische dag van te maken. Eerst werden alle slippers/schoenen ingenomen en in een grote zak gedaan zodat deze niet over de hele boot verspreid zouden liggen. Iedereen moest een formulier invullen want ze willen graag dat iedereen veilig is tijdens de trip. Bij snorkelen het kunnen ze dan je extra in de gaten houden en eventueel assistentie verlenen. Dat was bij ons vorige tripje ook het geval. Na dat iedereen alles had ingevuld kregen we nog instructies over de veiligheid aan boord. Het reddingsvest werd uitgelegd en waar je je aan vast kon houden tijdens het zeilen. Hoge en lage kant van het schip werd uitgelegd enz. We kregen koffie en thee aangeboden en koekjes. En instructies wat te doen bij zeeziekte. Maar ik geloof niet dat dit nodig is in ieder geval niet voor mij.  Het ziet er rustig uit en er staat helaas niet veel wind. We gaan op de motor de haven uit en inderdaad lukt het nog niet om te zeilen. Maar iedereen zit ontspannen aan dek en geniet van het mooie weer en het uitzicht. Onderweg zien we de vissen omhoog schieten en door de vogels die daar boven zwermen gevangen worden en opgegeten. Vandaag zullen we geen walvissen en dolfijnen zien zij zitten als we geluk hebben nog iets zuidelijker waar wij nog naar toe gaan. Eindelijk de zeilen kunnen gehesen worden twee sterke mannen helpen mee de zeilen te heisen. Het groot zeil en de fok zijn gehesen maar zonder ondersteuning van de motor lukt het niet om naar het eilandje te varen waar wij aan land gaan. Tijdens te tocht zien we verschillende vogels waarvan ik de naam niet ken. Dit kan ik later nog even op gaan zoeken aan de hand van de foto's die Ursula maakt. Alle foto's die zij maakt kan ik later op de computer zetten en verwerken in mijn reisverslag. Nu alleen een indruk met de foto's van mijn i-phone. Prima omdat dit sneller bijgevoegd kan worden als ik tenminste Wifi heb. We varen langs een resort die twee jaar terug gesloten is onvoorstelbaar zo mooi waar dit resort ligt. Je kan er alleen maar komen met een boot want het is een eilandje misschien dat het daarom niet heeft gewerkt. Als we na een paar uur varen bij het eilandje aankomen worden we met een rubberboot aan wal gebracht. Daar worden we begeleid om bij het uitkijkpunt van dat eilandje te komen helaas weet ik niet meer hoe dit eilandje heet. Door de bush bush komen we na een flinke klim bij het uitkijkpunt aan. En wat we daar zagen was ongelofelijk. Ik dacht dat je dit alleen maar op TV of op foto's in reisfolders kon zien.  Nu sta ik hier en zie al dat moois wat ben ik een bevoorrecht mens om dit mee te mogen maken. Prachtig die witte stranden en dat water dat in verschillende kleuren overloopt. Na een aantal foto's en een filmpje te hebben gemaakt liepen we terug en nu richting het strand. We hadden ongeveer een uur de tijd om ons daar te vermaken. We zijn langs het water gelopen richting het punt waar we weer opgehaald zouden worden. Even van de zon genoten en het zand onder je gevoeld te hebben zijn we over de rotsen terug gelopen naar het ophaalpunt. Sommige gingen nog even zwemmen. Hier moest je wel een  Stingersuit voor aan hebben. Er wordt hier steeds voor gewaarschuwd mocht je gestoken worden beland je in het ziekenhuis en de vakantie is over en uit. Wij hebben alleen maar pootje gebaad. We zouden na de lunch gaan snorkelen en dan moeten we ook een pak aanhebben. Om dat pak steeds aan en uit te doen is nogal een klusje voor sommige van ons. Het zit vrij strak en als het nat is is het helemaal een crime om het uit te trekken. Iedereen weer opgepikt door de rubberboot en terug gebracht aan boord waar een heerlijke lunch klaar stond. Er was weer van alles dus voor ieder wat wils.
Na de lunch zijn we richting de Reef gevaren om te snorkelen. Dit keer geen flippers wel een Stingersuit en een snorkel. Dit keer had ik meer zelfvertrouwen en had geen spaghetti( zwemrol) meer nodig om te blijven drijven om te genieten van al het moois onder water. de vissen zwommen dicht aan de oppervlakte zodat je ze kon aanraken. Het koraal was hier iets minder imposant  dan onze eerste snorkel ervaring. Na een half uur snorkelen had ik het wel een beetje gezien. Ursula zat al in de rubberboot omdat zij haar masker niet helder kreeg en het ook wel gezien had. Johan en ik zwommen nog een beetje rond waarna wij ook aangaven dat we de boot weer in wilde. We werden opgevist en hebben nog een kwartiertje in de rubberboot rond de andere die nog lagen te snorkelen gedobberd. Het was ook maar heel kort dit keer we waren zo verwend de vorige keer dat we een beetje teleurgesteld waren. het was op een andere manier weer mooi en indrukwekkend maar het haalde het niet bij onze eerste ervaringen. Aan boord gekomen hebben we toch nog een stuk kunnen zeilen zonder de motor aan te hebben. Dit was heerlijk en ik heb zeker genoten van deze zeiltocht. Johan mocht nog aan het stuur staan en zelf een stuk zeilen de schipper kon even relaxen want Johan was een echte kapitein. Ook een aantal andere hebben hun kunsten mogen vertonen ieder heeft zo zijn ervaring hier aan overgehouden. Het zeilen was echt top en een mooie afsluiting van de dag. Om 17.30 uur kwamen we de haven weer binnen gevaren. Na een geweldige  feedback te hebben gegeven zijn we van boord gegaan en de camper opgezocht. Gelukkig hij stond er nog nu een supermarkt zoeken voor de boodschappen. Ook die weer gevonden en het nodige ingeslagen. Alles terug naar de camper gebracht daarna een leuk tentje gaan zoeken om te eten. Onderweg getracht geld via mijn creditcard op te nemen maar dat mislukte steeds. Gelukkig mijn andere pas werkte wel. Nu heeft iedereen hier gelukkig last van dus het zal niet aan mijn pas liggen maar aan de bank die mogelijk niet in verbinding staan met de bank in Holland of waar dan ook in de wereld. We hadden een leuk tentje gevonden maar alles zat vol net om het hoekje leek nog plaats te zijn en wie zaten daar de twee Hollandse meisjes. Johan vroeg of we aan hun tafeltje mochten zitten omdat alles vol zat. Geen probleem wij dachten dat zij al op cruise waren maar zij gaan de volgende dag pas. Na heerlijke gerecht met zalm te hebben gegeten en vermaakt te zijn van twee dames in gepaste kleding die voor de muzikale noot rzorgde terug naar de camping gegaan. In het donker want dat is het hier al heel snel de camping terug gevonden. Een heerlijke douche genomen al het zand weer afgespoeld dat wij mee hadden gebracht van Withsunday Island. Heerlijk buiten naast de camper nog nagenoten van een prachtige avond. Vanavond geen nieuwe plannen maken omdat we hier nog een dagje blijven om te relaxen.