16 november we vertrekken naar Rainbow Beach

16 november 2015 - Rainbow Beach, Australië

16 november vandaag gaat de reis weer verder.
Het heeft behoorlijk geregend er liggen grote plassen op de camping. Een van de tenten is aan een kant ingestort door het vele water. Er is niemand bij de tent ze zullen niet blij zijn met al dat water. We zien steeds auto's langs rijden en stoppen bij het wasgebouwtje. Toch eens even kijken wat er gaande is. Niets natuurlijk maar het is zeker te ver lopen met de was in dit weer. Rustig aan opgestart we hebben vandaag geen haast. De tijd genomen om te douche en te ontbijten en alles weer veilig en schokproef weg te zetten.Soms schiet er nog wel eens onder het rijden een laatje of kastje open. We kunnen gaan en zien dat de Engelsman al vertrokken is mogelijk dat we die nog wel een keer tegen komen. We worden uitgezwaaid door een jong gezinnetje zo krijg je gelijk zin in de dag. Vandaag proberen we de Highway  een beetje te vermijden als dat kan en wat meer de toeristische route te nemen. We rijden naar Maryborough een van de oudste stadjes van Queensland.  Zo rond 1847 is dit stadje ontstaan door mensen die op zoek waren naar een beter leven in een nieuwe stad. Er zijn in die tijd prachtige gebouwen neergezet deze zijn bewaard gebleven en gerestaureerd. Er zijn nog een tal van koloniale gebouwen en gracieuze Queenlander huizen te zien. Maryborough is tevens de geboorteplaats van PL. Travers die Marry Poppins heeft gecreëerd. Van Marry Poppins is een standbeeld die moeten we natuurlijk even opzoeken. Nadat we eerst koffie hadden gedronken en gevraagd hadden waar het postkantoor was zijn we het stadje gaan bekijken. En inderdaad mooie oude gebouwen, bij het gerechtsgebouw gaan we even naar binnen voor een sanitaire stop. Verder was alles dicht en konden we het gebouw niet verder bekijken. Bij het postkantoor aangekomen stond er een groot bord met alle
bezienswaardigheden van de stad. En ja hoor Mary Poppins stond er ook bij. Wij stonden te kijken welke kant we op moesten dat een oude dame ons te hulp kwam. Zij legde vriendelijk uit hoe we daar moesten komen. Het standbeeld van Mary Poppins stond op een hoek van een straat waar ik de naam van ben vergeten. Natuurlijk foto's maken met Marry. Ons rondje was compleet nu nog even voor twee dagen boodschappen doen. De camper stond vlak bij een grote supermarkt zodat we niet ver met onze spullen hoefde te lopen.
Nog even over de supermarkten  die wij tot nu toe hebben bezocht. Alle caissières "staan " hier achter de kassa. Zij doen gelijk je boodschappen in plastic zakjes die aan een soort van carrousel hangen. Met ladingen zakjes ga je hier de supermarkt uit. In de supermarkt kan je hier geen druppel alcohol krijgen hier hebben zij speciale winkels voor.
Het is rond 12.30 uur dat we weer verder reden richting Rainbow Beach. Onderweg verbazen we ons over het verschil in landschappen.  Nu zien we het landschap van bos en grote vlaktes dan weer alleen maar dennenbomen aan weerszijde van de weg. Geen rijtjes maar hele bossen. Als je hier verdwaald dan kan het heel lang duren voordat je zelf de weg hebt terug gevonden of dat ze je hebben gevonden. Het zijn weer lange rechte wegen wel met flinke hoogte verschillen. Ursula gaat een poging wagen om een stuk te rijden en te oefenen. De camper trekt erg naar links wat betekent dat je heel allert moet zijn dat je niet te veel naar links afwijkt anders lig je zo naast de weg. Johan heeft het zweet in zijn broek staan en was zeker opgelucht dat hij na een kilometer of dertig weer zelf aan het stuur kon gaan zitten. Hij heeft nog wel aan mij gevraagd of ik nog een stukje wilde rijden maar dat heb ik hem maar niet aangedaan.
Het is evengoed nog een pittig stukje rijden voordat we dan eindelijk in Rainbow Beach aankomen. We rijden door het centrum dit is maar een straat zo naar het uitkijkpunt. We zetten de camper op de parkeerplaats en gaan op onderzoek uit. Het ziet er erg aantrekkelijk uit vanaf het uitkijkpunt zie je een heel groot strand liggen. Er zijn mensen aan het zwemmen eindelijk een plek waar het kan zonder gevaar van Stingers ( dit Zijn gevaarlijke kwallen met lange tentakels) en andere enge beesten. Het is een mega grote Bay als je zo de kustlijn bekijkt. Een super mooi en schoon strand en ongelooflijk groot. Nadat we een tijdje van het prachtige uitzicht  hebben genoten gaan we op zoek naar een camping. Ongeveer 2 kilometer van het centrum af is er een grote camping. Het ziet er wat verlaten uit zo midden in het bosgebied. Maar goed voor een of twee nachten gaat het vast wel lukken hier. We worden erg vriendelijk ontvangen en krijgen een prima plek toegewezen. We hebben wat folders meegenomen om te kijken of we toch naar Fraser Iland  kunnen gaan. Het weer is vrij somber nu maar hopen dat het dinsdag of woensdag opknapt. We besluiten woensdag te gaan omdat de beste dag voor wat betreft het weer is. Op naar de receptie twee dagen bij boeken en de trip gaan reserveren. Het bijboeken is zo gedaan nu nog even wachten op zijn vrouw die de boekingen voor de uitjes verzorgt. Niet veel later was ze er en heeft de boeking voor ons verzorgt. Helaas is woensdag vol dus dan toch maar de dinsdag en hopen dat het weer opknapt. Nog gevraagd of zij een leuke route wist voor een wandeling die we nog konden maken. Zij stuurde ons terug richting het centrum om vandaar uit naar de Great Sandy national park. Waar de Carin Sand Blow is. Het pad hiernaar toe was door het regenwoud. Toen we aankwamen op het punt waar de wind van alle kanten met het zand speelde wisten we dat we op de juiste plaats waren aangekomen. Ook dit was weer adembenemend mooi. Hier is de klimduin van Schoorl niets bij. Zo groot en zo mooi onbeschrijfelijk.  Er hing boven de zandbestuiving  een helikopter in de lucht die ergens naar op zoek was. Even leek het erop dat we gezandstraald  zouden worden. Niet veel later landen de helikopter en gingen ze met een brancard de zandverstuiving op. Aan het eind  richting de oceaan was er wat aan de hand. We konden dit niet goed zien. We zijn de andere kant opgelopen omdat we geen ramptoeristen willen zijn. Prachtig uitzicht daarna zijn we toch nog de andere kant opgelopen om de oceaan te zien. De helikopter stond er nog steeds hij was wat weggezakt in het zand. Nadat wij terug liepen hadden ze net iemand in de helikopter gelegd. Wij zijn doorgelopen en hoopte op een mooie zonsondergang maar de wolken lieten dit niet toe. We zijn terug gegaan naar de camper en naar de camping. We hebben wat te eten gemaakt en onze spullen alvast in de rugtas gedaan voor de volgende dag. Wekker gezet alleen is dit hier niet echt nodig de vogels wekken ons wel weer. Nog wat na zitten praten over de mooie wandeling en het spectaculaire uitzicht en de mooie kleuren van het zand. We hebben weer erg genoten. Weer een ervaring die we mee naar huis neem en als ik in Schoorl ben en de klimduin zie denk ik vast terug aan Rainbow Beach.

1. Desiree eckhardt:
    25 november 2015
    wauw wat onwerkelijk...niet te geloven dat jij dit allemaal doet!! lijkt wel een film. wat onwijs heurlijk voor you. dikke kus Desiree
  2. Tessa:
    26 november 2015
    Wat een droom! Klinkt allemaal geweldig en je wordt meegenomen bij het lezen van jou ervaringen. Ontzettend veel plezier en geniet van alles wat nog komen gaat! X Tes