26 november stranddagje

26 november 2015 - Nelson Bay, Australië

26 november. Vandaag een stranddagje gepland.
Maar eerst gaan we naar een look-out vlakbij Nelson Bay. Het is ongeveer een minuut of 10 rijden vanaf de camping. Het heet Tomaree Head en valt onder een national Park.
Er zijn verschillende wandelroutes en kiezen de route die ons naar het bovenste puntje brengt. Vanuit hier heb je een prachtig overzicht over de verschillende baaien. Het is ongeveer een uur lopen naar de top. Het is goed voor de conditie niet dat we dat nodig hebben want we zijn allemaal in topvorm. We hebben een flinke klim voor de boeg en heel veel trappen die we moeten beklimmen om daar te komen waar het uitzicht is. Het is een prachtige klim en het uitzicht is geweldig. Je ziet de Nature Beacons van boven af en de verschillende baaien waar naar alle waarschijnlijkheid de dolfijnen zwemmen. Maar hier wordt  wel vaker gezegd door de Aussies waar je de dieren kan zien die in dit gebied voor komen. Maar als wij ons melden zijn ze in geen velden of wegen te bekennen. Misschien zoeken we niet goed genoeg. Dan wordt het voor ons naar alternatieven zoeken. Het is prachtig op de top van deze berg en het uitzicht daar krijg je geen genoeg van. Op deze look-out hangen aan het hek heel veel slotjes net als in Parijs de slotjesbrug had. Hier kunnen er nog wel wat bij want het haalt het niet met Parijs heb ik begrepen. Helaas Johan en Ursula hebben geen slotje bij zich om de eeuwige liefde hier vast te ketenen. We lopen nog een stukje bovenlangs en zien dat hier het leger een Raderpost heeft gehad het Fort Tomaree Rader Station. Nadat iedereen uitgekeken was zijn we naar beneden gelopen. Dit gaat een stuk sneller en toch vind ik naar boven lopen prettiger. Als we terug bij de camper komen is het al behoorlijke heet aan het worden. We gaan terug naar de camping en naar het strand. Als we ons geïnstalleerd hebben met onze stoeltjes en parasol zien we dat de golven veel krachtiger zijn dan de vorige dag. Het water leek ook kouder te zijn maar dat zal wel verbeelding zijn. Eenmaal in het water is het heerlijk. De stroming is veel sterker en de golfslag is veel hoger. Het is goed uitkijken een jongeman verloor bijna zijn zwembroek door de kracht van het water. Daar moesten we natuurlijk wel een beetje om lachen het was komisch gezicht om te zien hoe hij zich staande probeerde te houden. Het aantrekken van een zwembroek in deze stroming en golven is een hele klus. Niet veel later had Ursula hetzelfde probleem met haar bovenstukje van haar bikini. Ze werd door de golven bedolven en op het strand gesmeten. Gelukkig niet ernstig bezeerd alleen een spiertje in haar nek verrekt. Haar bovenstukje zat haast achterste voren. We gaan in het zonnetje liggen en laten ons weer opdrogen. Rond 13.30 uur gaat Ursula een ijsje voor ons halen die hadden we nog niet gehad. Met een super magnum komt zij terug wat een feest. Zo kan de vakantie niet meer stuk. Johan heeft genoeg van het stil zitten en gaat over het strand richting de wat hogere gebouwen mogelijk een winkel om te zien of hij fles wijn voor vanavond kan scoren. Het is een heel eind lopen zo te zien Ursula en ik vermaken ons prima met een boekje en af en toe nemen we een duik in het verfrissende water. We zien de cruise boten langs varen die naar de dolfijnen en walvissen zijn gaan kijken. Johan is ook weer terug na een klein uurtje en het is hem nog gelukt ook om een fles wijn te scoren.  Na een tijdje ziet Johan een dolfijn en wij dus ook. We blijven het water af zoeken maar het blijft er bij een. Rond 16.00 uur gaan we het strand af en gaan snel douche. Daarna gaan we aan de andere kant van de camping bij de rotsen kijken of we de dolfijnen kunnen zien. Door de receptioniste van de camping is ons verteld dat daar de dolfijnen eind van de dag te zien zijn. We willen niets missen dus gaan we op tijd kijken. Na ongeveer een uur zien we een dolfijn nu zullen de andere ook wel te zien zijn. We klimmen nog wat verder zodat we zicht hebben over de hele baai maar geen dolfijn meer te zien. Na twee uur turen houden Ursula en ik het voor gezien wij gaan koken. Johan blijft nog even of er toch niet nog wat langs komt. Dat wij van het strand/rotsen wegliepen was er een filmploeg bezig een nieuwe auto te filmen dan kun je wel nagaan wat een mooi uitzicht ze hier hebben. Ursula heeft gekookt we hadden nog een wasje gedaan die was ook al weer droog en kon in de kast. Nadat we gegeten hadden hebben Johan en ik de afwas gedaan. Het begon ineens heel hard te waaien dat we het zonnescherm van de camper in hebben geklapt. De camper gaat dan toch wel heen en weer. Vanwege de storm niet meer buiten gezeten en na een tijdje ons klaar gaan maken voor de nacht. Johan zat nog te kijken naar de route voor de volgende dag. Ik heb hier niet veel meer van mee gekregen. Ik lag in een coma na een nacht van weinig slaap lukt het toch aardig om dit weer in te halen.