7 november vandaag gaan we snorkelen

7 november 2015 - Great Barrier Reef, Australië

7 november
Vandaag is het zover we gaan snorkelen. Johan en Ursula hebben dit al een keer eerder gedaan maar voor mij is het de eerste keer. Best spannend allemaal als je bedenkt dat ik alles wat beweegt in het water toch niet echt prettig vind. Gelukkig is het water hier helder en zie je wat er onder of tegen je aan zwemt. Na het ontbijt de tassen ingepakt en op weg gegaan. Na een half uur lopen kwamen we bij Clump Point Boat Ramp aan waar de boot al op ons lag te wachten. Het is een boattrip naar The Great Barrier Reef voor maximaal 12 personen.  We moeten ons  om 8.45 uur melden en om 9.00 uur is het vertrek. Nadat we alle formulieren hadden ingevuld was het wachten op de andere gasten die mee zouden gaan. Om 9.05 uur zijn we weg gevaren de gasten die ook geboekt hadden waren niet gekomen en langer wachten was geen optie. Na ongeveer 40 minuten varen kwamen we aan op de plek waar we zouden gaan snorkelen. We kregen wetsuits aan omdat het het water te koud zou zijn en tevens ter bescherming. Na een aantal instructies over het gebruik van het masker en snorkel de flippers aan en het water in gegaan. Het water was heerlijk. Johan en Ursula waren snel gewend aan de snorkel ik moest nog even wennen. Ik heb wel een grote mond maar de snorkel was lastig voor mij om deze goed in te houden mijn gebit is erg smal. Na even oefenen ging het wel toch maar de zwemspaghetti  die werd aangeboden gebruikt zodat ik wat ontspannender kon genieten tijdens het snorkelen. De gids ging mee het water in om ons van alles te laten zien en te zorgen dat we veilig de Reef af konden snorkelen. We hebben grote Schildpadden gezien als je rustig en stil in het water ligt en niet teveel beweegt blijven ze gewoon liggen. Prachtig koraal gezien in verschillende kleuren en natuurlijk een heleboel verschillende vissen. Het leek wel of je in een groot aquarium zwom. Door de verschillende dieptes kreeg je een goed beeld van wat er onder je gebeurde en voelde je de temperatuur wisselen. Je voelde de stroming en zag de vissen heen en weer schieten. Zo lagen ze op hun zij en zag je ze haast niet en zo schoten ze weg met een veel heldere kleur. Vooraf was er gezegd nergens aan te komen omdat het koraal kan afbreken. Er leven mossels die tentakels hebben waardoor je geprikt kan worden. Sommige zijn gevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn. Nou dan weet je wel hoe ik mij bewoog in die grote oceaan. Na onze eerste drop-out om te snorkelen zijn we na ongeveer een uur weer aan boord gegaan en verderop opnieuw het water ingegaan. Het snorkelen gaat steeds beter maar ik neem toch mijn zwemrol mee omdat ik optimaal wil genieten. Misschien een andere keer toch ook eens zonder proberen. Soms gaan we heel dicht over het koraal heen waardoor ik af en toe denk dat ik er zo dicht op zit dat ik er tegen aan stoot. Na een tijdje vergeet je alles om je heen en geniet je alleen maar. Zo nu en dan even naar boven kijken of je nog in de buurt zit van de gids. Op deze plek is het niet overal even helder als de eerste plek en  na een tijdje gaan we terug naar de boot om even verder te varen en opnieuw te kijken of het bij de volgende plek helder genoeg is. Ook hier is het prachtig wat er allemaal afspeelt in de oceaan. Onze gids geeft aan dat we nog even op zoek gaan naar de (vriendelijke) haaien. Het zijn haaien die zo'n drie meter lang kunnen worden. Johan en Ursula hebben ze gezien er was er een van ongeveer twee meter. Ik heb ze gelukkig niet gezien maar ik lag wel op die plek in het water. De gids zei dat zij vaak hier ging snorkelde en ook foto's nam en dat de haaien dit gewend waren maar het blijft natuurlijk gevaarlijk. Na drie uur snorkelen wat echt genoeg was zeker voor zo'n eerste keer zijn we terug gegaan. Het is ook vermoeiend maar zeker de moeite waard het is een avontuur dat ik niet snel zal vergeten. Onderweg zijn we ook prima verzorgt door onze twee gidsen. Zij hebben veel verteld over alles wat er zwemt in deze omgeving. En hoe groot de Reef is ten opzichten van ons landje.  Heerlijk fruit gegeten op de terug weg en na 40 minuten zijn we weer terug bij het startpunt van onze trip. Echt een fantastische dag gehad wat een belevenis ik zou zo de volgende dag wel weer willen snorkelen. Nadat we terug zijn gelopen en onderweg een toiletstop te hebben gedaan zijn we nog heerlijk aan het strand gaan liggen vlakbij onze camping Mission Beach. Na een tijdje te hebben liggen genieten van de dag hoorde we ineens een schreeuw. Wij maar denken dat er haaien of een krokodil gezien was. Het was gelukkig een hele grote schildpad die heel dicht aan de kust zwom en na een tijdje weer terug de diepte van de oceaan inzwom. Ze waarschuwen hier wel voor krokodillen aan dit strand maar wij hebben ze niet gezien en volgens de locale bevolking is het de tijd niet voor krokodillen. Maar we blijven natuurlijk wel allert tijdens het zwemmen in de oceaan. Vanavond gaan we in het plaatsje Mission Beach een hapje eten geen zin om te koken na zo'n dag vol indrukken. We hebben een leuk tentje gezocht waar we heerlijk hebben gegeten en een fles wijn soldaat hebben gemaakt. Moe en voldaan terug naar de camper en ons klaar gemaakt voor de nacht. We gaan morgen een poging doen om wat kilometers te maken naar richting het zuiden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bianca:
    14 november 2015
    Wat een avontuur! Kan me voorstellen dat het ook spannend was. Wat is een zwemrol?